در این گزارش نگاهی به سریال «نوار زرد» انداختیم.
به گزارش آیفیلم به نقل از پایگاه خبری، تحلیلی سی و یک نما، سریال " نوار زرد" به کارگردانی پوریا آذربایجانی به قلم کریم لک زاده و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی سریال خوش ساختی است که این روزها ساعت 17 روی آنتن شبکه آیفیلم میرود.
فیلمنامه خوب و درست همیشه می تواند عامل موفقیت یک سریال باشد و این موضوع درباره نوار زرد صادق است. (گر چه گاه به نظر می رسد از نظر تعلیق در جمع بندی عجولانه به نتیجه می رسد که این می تواند از ویژگی های سریال های اپیزودیکی باشد که می خواهند از خرده پیرنگ به پیرنگ برسند).
نوار زرد قصه ای پرکشش و به دور از پرگویی و سکانس ها و شخصیت های اضافی است که مخاطب را خسته نمی کند، آن هم به شکلی که مخاطب باور می کند، چنین داستانی می تواند در همین شهر خودمان رخ بدهد و جدا از زندگی ما نیست البته گویا فلیمنامه نویس ترجیح داده زودتر به اصل داستان که ورود سرگرد به پرونده مرتبط با مسایل خانوادگی اش است برسد و به همین دلیل داستان ها و پرونده های ابتدایی داستان از جمله قتل دکتر در هتل خیلی زود، حل می شوند.
فیلمنامه نویس اجازه داده که علاوه بر اینکه مخاطب قصه ای پلیسی را می بیند، با سرگرد مسئول این پرونده ها بهتر آشنا شودو او را کشف کند . به همین دلیل مصادیق و رد پاهائی برای چنین موضوعی گذاشته است . مثلا اینکه در همان سکانس های ابتدایی سریال می بینیم، در پرونده ای که مربوط به او نیست مداخله می کند( سرقت از بانک) و می گوید که سارقین اصلا در ساختمان بانک نمانده اند و این ها می توانند بیانگر نه تنها از باهوشی و شجاعت که باید در یک پلیس وجود داشته باشد، عصیانگر و ماجراجو بودن او را هم به ما گوشزد کند که خواسته ی نویسنده با کارگردانی خوب و بازی بی نقص امیر آقایی محقق شده است.
در بحث کارگردانی می بینیم که تازه ترین تجربه کارگردانی پوریا آذربایجانی می تواند گامی رو به جلو باشد در کارنامه کاری او.
قاب بندی های درست، اجرای درست فیلمنامه ، نوع روایت و تدوین ریتم دارمناسب برای سریال پلیسی از دلایل این موضوع است. . نوار زرد درعین اینکه امکانات و تبحر پلیس را به نمایش می گذارد، اما پلیس وطنی را نشان می دهد نه اینکه به بهانه متفاوت نشان دادن یک پلیس، اثری اغراق آمیز و غیرملموس باشد. تا جائی که فکر کنیم به تماشای سریال تبلیغاتی "هشدار برای کبری 11" نشسته ایم تا ماشین های اروپائی را تبلیغ کنیم.
مهم ترین ویژگی کارگردانی آذربایجانی در این سریال ریتم مناسب است. سریال نه بر موج سرعت و شتابزدگی سوار است و نه در کف کسل کننده است و اینکه راکورد و سایه قصه های قبلی در قصه های پیش رو به روایت آن جذابیت می دهد.
بازی امیر آقایی به عنوان شخصیت اصلی داستان خوب است. او کاوه کیهان را به خوبی فهمیده و اجرا کرده است . آقایی می داند قراراست نقش یک پلیس را ایفا کند با همه احساساتش اما با در نظر گرفتن شرایط شغلی یک پلیس.
از دیگر نکات مثبت این سریال می توان به تیتراژ پایانی آن با صدای "پرواز همای" اشاره کرد که مورد توجه مخاطب قرار گرفته است.
روایتی از ساخت تیتراژ «نوار زرد»
ص گ